När det är fråga om shoppingtrender och mode finns en rad perspektiv. Det finns en hel del som går in under benämningen shoppingtrender även om man vanligtvis syftar på köpbeteendet. Inte sällan är det en diffus gränsdragning mellan shoppingtrender och modetrender i diskussioner. I denna artikel åsyftar vi dock konsumentens sätt att handla och inte de trender som avser design. Utgångspunkten för en sådan redogörelse torde vara en första definition av vad shopping är. Det kan tyckas banalt, men faktum är att denna definition slår an helt olika argumentationsgrunder. Om shoppingtrender är synonymt med konsumtionsvanor är det enkomt en fråga om vad man handlar och varför. Har vi istället en annan utgångspunkt där vi definierar shoppingtrender som ett fenomen blir upplevelsebaserad association relevant.
Varför finns tydliga shoppingtrender?
När det gäller konsumtion är den sociala aspekten viktig. Som konsumenter har vi ett beteende som kan liknas vid att söka tillhörighet. Detta är, intressant nog, inte bara vid fysisk shopping. Även inom e-handel finns en tydlig indikation på att vi utgår ifrån sociala koder och förknippar varumärken med tillhörighet, ideal, etik och uttryck. Ett exempel på detta i vardagen är de påsar man bär med sig från affären. Dessa signalerar någonting och en anonym plastkasse har kanske lägre status än exklusiva påsar med kända varumärken.
En ny shoppingtrend som dock inte funnits tidigare är att man använder fysiska provrum för att sedan beställa online. E-handeln har blivit en kultur inom shopping och till förklaringarna skrivs ofta det utbud som finns tillgängligt. Senaste skor och kläder vilka man annars inte hittar i landet, kan enkelt köpas digitalt. På så vis är modetrenderna beroende av shoppingtrender! Ytterligare om shoppingtrender finns via denna sida.
Viktiga faktorer
Högre medvetenhet vid köp av modeprodukter är en trend vi kan se överallt i Europa. Det är viktigt att ha plagg som inte bara är snygga utan som också tillverkats på rätt sätt och utifrån en etisk ståndpunkt. Ekologisk bomull finns att hitta i flera modehus och internationellt är användningen av lin eller hampa större än tidigare. Genom att göra trender av hållbar vision, sprids efterfrågan vilket ger effekter som gynnar flertalet.