Små företag kan dra nytta av sociala medier. Även om de kanske inte har samma omfattning som Starbucks kan ett litet antal delningar på Facebook eller Twitter ändå ha stor inverkan, särskilt om du är verksam inom en nisch. Om du ska få ut det mesta av din närvaro i sociala medier vill du skapa en strategi för att hantera kriser, både stora och små. En krisplan för sociala medier kan hjälpa dig att reagera på lämpligt sätt på en kris och samtidigt skapa ett utmärkt intryck av ditt varumärke.
Många studier har visat att små barn och tonåringar använder sociala medier. En nyligen genomförd undersökning från Common Sense visade faktiskt att 31 % av barnen i åldern 8-12 år använder någon form av sociala medier. I en separat studie frågade forskare 16-18-åriga amerikanska tonåringar hur gamla de var när de började använda sociala medier. Två tredjedelar av tonåringarna uppgav att de började använda sociala medier före 13 års ålder. Medianåldern var fjorton år. I filmen beskriver Ehrmann detta fenomen och dess konsekvenser för samhället.
I takt med att sociala medier utvecklades ökade det politiska inflytandet på plattformen. I vissa fall har utländska regeringar försökt påverka den politiska opinionen i ett annat land. En sådan kampanj, från Saudiarabien, producerade tusentals tweets som var kritiska mot den amerikanska presidentkandidaten Hillary Clinton. Kampanjen involverade ett företag för social marknadsföring från Riyad, som hade en historia av att driva politiska kampanjer på Internet. Allt fler har upptäckt att politiker använder sociala medier för att sprida sina kampanjbudskap och påverka väljarna.
Vad är sociala medier?
- Sociala medier har blivit en oumbärlig del av vardagen för många människor.
- Alla som har en internetuppkoppling kan öppna ett konto och börja dela innehåll.
- Användare kan använda hashtaggar för att kategorisera innehåll och komma i kontakt med främlingar.
- Det finns många olika typer av sociala medier.
- Användare kan använda Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube och Instagram.
- De flesta av dessa webbplatser kräver att användaren upprättar en profil innan de kan börja dela med sig.
- Det går dessutom att följa personer som liknar dig och prenumerera på deras sidor för att få uppdateringar om deras aktiviteter.
Hur ditt företag kan dra nytta av sociala medier
Om du är företagare är du kanske medveten om de potentiella negativa effekterna av sociala medier. Detta beror på att webbplatser för sociala medier är utformade för att vara beroendeframkallande. Med hjälp av artificiell intelligens väljer webbplatserna för sociala medier ut meddelanden för att locka dig tillbaka. Dessa algoritmer tar hänsyn till dina tidigare handlingar och preferenser. Det finns dock sätt att bekämpa de negativa effekterna av sociala medier och få ditt företag att sticka ut från mängden. Nedan följer några av de sätt på vilka ditt företag kan dra nytta av sociala medier.
Använd analyser för att övervaka och förbättra din närvaro i sociala medier. För att förstå hur det går för ditt varumärke kan du titta på vad dina följare säger. När det gäller små företag kan ett enda negativt inlägg få en förödande effekt. Även om detta kanske inte är lika illa för ett Starbucks kan en liten procentandel användare orsaka en enorm negativ inverkan i en nisch som skönhetsbranschen. Även om tystnad inte alltid är ett alternativ kan ett välskött socialt konto hjälpa dig att reagera effektivt på en kris.
Samtidigt som sociala medier uppmuntrar till kreativitet och delning är det viktigt att vara försiktig och använda sociala nätverk på ett ansvarsfullt sätt. Vissa tillämpningar tillåter politiskt eller sportsligt innehåll. Det finns också många journalister och reportrar som skapar uppdateringar om sport och politik. Dessa plattformar kan vara en bra informationskälla för företagare. Som alltid är det viktigt att följa de sociala mediernas regler och bestämmelser. Du kan använda sociala medier för att dela med dig av dina synpunkter och åsikter om en mängd olika ämnen.